Wisselende dagen - Reisverslag uit San Gaspar Ixchil, Guatemala van Georgette Engel - WaarBenJij.nu Wisselende dagen - Reisverslag uit San Gaspar Ixchil, Guatemala van Georgette Engel - WaarBenJij.nu

Wisselende dagen

Door: Georgette

Blijf op de hoogte en volg Georgette

11 Maart 2014 | Guatemala, San Gaspar Ixchil

Hoe wisselend het weer is momenteel, zo wisselend is mijn stemming. De ene dag geniet ik en de andere dag minder. De dingen die ik thuis niet of nauwelijks heb, heb ik nu wel: meer ziek geweest, meer hoofdpijn, verzadiging van het Spaans, meer moeite met al het kabaal en het dorpse, lees saaie, leven hier! Plus het samenleven met een vrijwilliger, waarvan we samen geconstateerd hebben dat zij eigenlijk mijn tegenpool is :-). Ik kan merken dat ik uit een grote stad kom, en dat ik moet wennen aan in een dorp wonen.
We zijn nu iets meer dan een maand hier, maar het voelt eerder als het dubbele :-)!

Waar ik van genoten heb is Carnaval (werd hier toch gevierd, Syl!) en van de religieuze zondagse processie voor Jezus van Nazareth, met prachtige alfombra's - bloementapijten op de straten gemaakt van bloemen, fruit, houtsnippers, e.d. (inderdaad, Ireen, je hebt niets teveel gezegd, in het echt nog mooier)!

Momenteel werk ik nog niet in Antigua, omdat mijn Spaans nog niet op niveau is hiervoor. Gelukkig zal iemand het waarnemen (voel ik minder druk), zodat ik meer tijd heb. Ondertussen zal ik meer werkzaamheden voor Tessa doen, die ook belangrijk zijn, dus dan kan ik mij toch nuttig maken en voelen!

Momenteel zit ik wel min of meer in mijn eerste dip, ook omdat ik heb vernomen dat Presley, de hond van mijn zus, is overleden en we vandaag ook geen water hebben, maar hopelijk is dit van tijdelijke aard :-)!

Heel veel liefs weer vanuit Guatemala,
Sjors xxx

  • 12 Maart 2014 - 09:50

    Ingrid Hellwege-Heerkens:

    hoi, Georgette,

    oiy, klinkt als een dip! Kan ik me wel voorstellen met al die nieuwe heftie indrukken, nieuwe taal en treurige berichten van het thuisfront. Heel veel sterkte,

    Ik hoop dat je de moet niet opgeeft! Een nieuwe taal leren gaat met horten en stoten en heel gek af en toe met een kleine (tijdelijke) terugval. dit is nu maar zo... Ananja en ik zelf hebben daar ruime ervaring mee. voor mij werkt het het beste om daar ontspannen mee omtegaan. Maar soms is het een mens net even teveel! en dat mag toch? liefs Ingrid

  • 12 Maart 2014 - 10:53

    Mirry:

    Hoi Georgette!

    Hier de groeten en veel liefs uit Amsterdam om je op te beuren. Misschien kan je even een wandeling maken als je je even niet lekker voelt? Daar beur ik meestal wel van op. Die processie voor Jezus van Nazareth, hoe was dat? Louiza heeft een jongetje in de klas die Nazareth heet en dit is één van de 100duizend dingen die ik bijzonder vind en als tekens van de stad ervaar in de mooie werkelijkheid om me heen. Ongelooflijk toch, maar gisteren had ik ook even een zeldzaam moment van somberte (ik ben werkzoekende en ik kan je zeggen dat de zoektocht naar een opening op de arbeidsmarkt tegelijkertijd moeilijk, confronterend & spannend en uitdagend is.....Toen ben ik na toch 2 sollicitaties verricht te hebben maar gaan fietsen in Noord en het is daar mooi! Eerst de pont gepakt en toen met volop zon door het landschap van flats en kleine huizen in verschillende bouwstijlen gereden.

    Georgette, van tijd tot tijd kijk ik even op je link.......veel geluk daar!

    Liefs, Mirry

  • 12 Maart 2014 - 14:40

    Kim Ruijs:

    Hoi Georgette,

    Ja een dorp is wel wat anders dan we in Amsterdam gewend zijn. Hopelijk gaat het dipje weer snel naar een piek over. Misschien kun je eens kei hard een muziekje opzetten en ook nog eens super hard meeblèren om even alles eruit te gooien. Of anders lekker even die inzingoefening met dat stampen op de grond te doen, om het dorp een beetje op te schudden ;-)

    Liefs,
    Kim


  • 12 Maart 2014 - 17:00

    Wima:

    Hoi Georie,

    Goed dat je het even eruit gooit, de tegenstellingen zijn immens, maar zoals het altijd met Georgette gaat...

    Geen berg TE hoog,

    Geen zee TE diep,

    Geen "land" TE ver,

    Georgette overwint ze allemaal.

    Love you xxxPM


  • 12 Maart 2014 - 20:11

    Janine:

    Hoi Sjors,

    Hang in there. Dit is een normale "adjustment" waar je even doorheen moet.

    Komt goed.

    Liefs, J. x

  • 14 Maart 2014 - 14:55

    Chris:

    Ha Sjors, inderdaad wat veel mindere dingen tegelijk, logisch dat het je af en toe zwaar valt. Des te tevredener zul je zijn wanneer je straks het Spaans onder de knie hebt, het dorpsleven hebt leren waarderen en misschien zelf wel een boeiende gesprekspartner in je tegenpool-medevrijwilliger hebt ontdekt! Succes en weer veel plezier gewenst!
    Xxx, Chris

  • 14 Maart 2014 - 19:59

    Pat:

    Lieve Sjors,

    Wat naar dat je in een dip zit maar volgens mij is dit niet te voorkomen. Iedereen die zoiets groots onderneemt zal na de eerste gewenning een terugslag krijgen. Het mooie is dat je er alleen maar sterker uit kan komen. Heel veel sterkte daar. Weet dat we aan je denken. Ik vind het zo stoer en goed wat je doet!

    Knuffel! Pat.

  • 15 Maart 2014 - 06:53

    Jeanine:

    Hoi Georgette,
    Zag je berichtje op Facebook. Heb nu eindelijk de tijd genomen om je verslagen te lezen. Vind dat je heel leuk en beeldend schrijft. Wat een intensieve ervaringen, zowel hartverwarmend als aangrijpend. Ik vind je heel moedig en kan me goed voorstellen dat het je soms teveel is. Hoop dat je ruimte en tijd hebt om je af en toe even af te zonderen om weer tot jezelf te komen. Een leeuw heeft dat nodig :-).
    xx
    Jeanine

  • 15 Maart 2014 - 19:49

    Syl:

    Weet dat iedereen met je mee leeft. Hoe geweldig je avontuur ook is, naast fantastische ups zullen er ook wat downs langs komen. Als je zo intens leeft, komen de dips ook keihard aan. Maar je bent een kei en ik ben super trots op je!
    En gelukkig weet je nog steeds volop te genieten. Leuk dat je carnaval hebt meegemaakt daar en die prachtige bloemtapijten, geweldig. Succes met je Spaans en de andere werkzaamheden, en blijf je verhalen met ons delen. Veel liefs!

  • 18 Maart 2014 - 23:26

    Mariette:

    Hey Sjors!

    Eindelijk de tijd gevonden je berichten te lezen en ik zie dat je het leuk, spannend, enerverend, leerzaam - en wat al dies meer zij - hebt. Hartstikke goed en geweldig waar je mee bezig bent.

    Alle ups en downs, ze horen bij het leven, ook daar. Je portie heimwee naar ons allemaal komt vast ook nog heel even voorbij ;-). Maar zoals iemand al zei: je komt er alleen maar steviger vandaan. ik vind het in ieder geval heel fijn om je verslagen te lezen. Ga ermee door en hopelijk kun je straks lekker aan de slag in Antigua (hoewel je nu natuurlijk ook al lekker bezig bent).
    Veel plezier en succes nog!
    Liefs, Mariette (en Rob en Tiago)

  • 20 Maart 2014 - 01:18

    Georgette:

    LIEVE ALLEMAAL,

    REUZE BEDANKT VOOR JULLIE LIEVE WOORDEN EN STEUN, DIE IK NODIG HAD EN HELAAS PAS HEEL LAAT KON LEZEN, OMDAT IK EEN WEEK HEFTIG ZIEK BEN GEWEEST (meer dan een zware griep alleen, maar ook door stress en het klimaat kreeg ik zeer zware hoofdpijn en bloedneuzen, waardoor ik bij een dokter ben geweest) EN NIET OP INTERNET KON, ONTZETTEND BALEN!!!
    NOGMAALS SUPER BEDANKT, LIEVE FAMILIE & VRIENDEN en tot snel een volgend verslag!!

    xxx George/Sjors xxx

  • 20 Maart 2014 - 11:57

    Wima:

    Lieve Georie,

    Het was zeker niet de gemakkelijkste week voor je maar het is fijn te lezen dat je weer opgeknapt bent en nu nog flink aansterken en blijf vooral goed voor jezelf zorgen zodat je weer voldoende energie en weerstand opbouwt voor je werk want het lijkt wel een uitputtingsslag geweest te zijn de afgelopen week.

    Heel veel sterkte met lieve groetjes en xxxPM

  • 24 Maart 2014 - 16:10

    Irene:

    Hoi Georgette

    Jammer dat je even een dipje hebt. Maarja, dat hoort er ook bij, he. Ik hoop dat je in elk geval weer snel het plezier in het Spaans weer te pakken hebt, want dat is wel erg belangrijk, denk ik, dat je je een beetje verstaanbaar kan maken en dat je begrijpt waar de anderen het nou over hebben. Heb je behalve je tegenpool thuis ook andere mensen gevonden waarmee je het beter kunt vinden en bij wie je ook af en toe je hart kunt uitstorten?
    Marianne en ik komen net terug van een weekendje Liverpool, waar ik heen moest wegens werk. En toen hebben we het nuttige met het aangename gecombineerd. Heel leuk. Wel een koude wind, maar ook lekker veel zon gehad! Zou je niet denken in Engeland! Een mooie stad waar ze heel erg trots zijn op hun geschiedenis met de Beatles. Souvenirs genoeg te krijgen dus, haha.
    Ik zie net dat tussen de reacties ook nog een bericht van jou staat; dat je erg ziek bent geweest. Ben je nou weer beter? Hoe bevalt het eten daar? Valt dat goed?

    Nou, veel liefs. Ik kijk uit naar nieuwe berichten van je.
    Groetjes
    Irene

  • 25 Maart 2014 - 19:37

    Janine:

    Hoi Sjors,

    Ik schrok ervan toen mam me vertelde over de update die je hier had geplaatst, waarin je vertelde dat je heftig ziek was geweest met zware hoofdpijn en bloedneuzen.

    Ik ben heel erg blij dat je je weer beter voelt!!

    Pas je goed op jezelf? Niet teveel van jezelf eisen hoor, daar word je alleen maar gefrustreerd van en dat komt het leerproces niet ten goede.

    Jou kennende, doe je ontzettend je best. Meer kun je niet doen. En daar kun je trots en tevreden over zijn.

    Liefs! x j.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, San Gaspar Ixchil

Georgette

Mijn naam is nu bekend :-) en mijn motto is: 'Van reizen word je nooit armer, reizen maakt rijk.'

Actief sinds 27 Jan. 2014
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 14188

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

10 Februari 2014 - 06 Augustus 2014

Antigua, Guatemala, Latijns-Amerika

Landen bezocht: